17 Feb 2024

Sélection Musiques Expérimentales 2024


 

With great honor and gratitude, I announce that my album water memory —— mnemosonic topographies of the Adriatic is a laureate at the Sélection Musiques Expérimentales 2024 of the prestigious Academie Charles Cros

Among the incredible works of Chœur tac-til, Lionel Marchetti, Marja Ahti, Oren Ambarchi & Eric Thielemans, Paula Matthusen & Olivia Valentine, Natalia Beylys, Crys Cole, Cloning, Pali Meursault & Thomas Tilly, the Grand Prix went to the album Melt by Pali Meursault et Thomas Tilly. My sincere admiration and congratulations to the winners!

For me, this selection indicates that experimental music, being for a long time deeply embedded in the processes of European socio-cultural transformation, is finally reaching a wider cultural audience and gaining deserved attention from influential cultural institutions such as the Academie Charles Cros.

Not to mention the effort and focus of the Commission, which in my case was to select a small self-released artistic research dealing with abstract notions such as the phenomenology of listening, the mnemosonic and mnemopoetic properties of the Third Landscape, and the historical sites on the brim of the European heritage —— geographically, culturally, and ecologically. 

Once again, thank you for this incredible opportunity to be heard and presented among some of the most incredible experimental music creators of our time!

Here you can read the presentation of water memory —— mnemosonic topographies of the Adriatic written by Guillaume Kosmicki for the Academie Charles Cros Sélection Musiques Expérimentales 2024.

"C’est un fait, la puissance évocatrice, sensitive et émotionnelle des sons aquatiques saisit presque à coup sûr l’auditeur ou l’auditrice sensibles. Manja Ristić propose avec ce Water memory une symphonie de l’eau, parée de toutes ses couleurs sonores, depuis les gouttelettes cristallines jusqu’aux sons d’orage, en passant par les textures sous-marines, les clapotis de vagues et une infinité d’autres états. Au travers de captations de pollutions sonores diverses, de sons enregistrés dans des carrières en ruine ou dans des bases militaires abandonnées, son projet a pour ambition d’évoquer « les négligences humaines transformées par l’intelligence de la nature ». Fait remarquable, l’artiste enregistre près de 60 ans plus tard sur l’île de Korčula, qui fut le lieu de captation d’une œuvre pionnière en 1967, le Presque rien n°1 de Luc Ferrari. La filiation semble évidente, notamment lorsque surgit le chant des cigales. Une réflexion poétique et écologique sur le temps et sur la mémoire."

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